Lucky To Be Me
- Appreciate Those Around You
-

Sunday, December 13, 2009

* Anak ku Clubfoot (Talipes)

Korang pernah dengar pasal Clubfoot tak?
Clubfoot atau dalam bahasa perubatan kat sini panggil kaki talipes yg mana kaki tu akan masuk ke dalam atau keluar...tp most cases masuk ke dalam...anak aku dua2 belah kaki masuk ke dalam...puncanya bermula dlm kandungan lg n kebanyakan doktor akan kata ianya berpunca drpd kedudukan baby masa dlm perut... sesiapa kat sini yg baru discover anak diaorg clubfoot...first sekali jgn panik or rasa down sbb kecacatan clubfoot ni dah biasa dan boleh di rawat...yg kedua, jgn malu dgn keadaan anak kita...so tak payah lah nak sorok2 dr famili or sesiapa pun kat luar tu...takde makna nyer...dan ketiga, yg paling penting, buat treatment dr awal...











TREATMENT
1) SERIAL CASTING
Start umur 2-3 hari dah boleh start treatment ni tp aku start masa umur Ayeen 3 bln...ni semua sebab ketidakcekapan pengurusan kat hospital ampang...ada ke patut dia hantar anak aku ke bahagian fisioterapi padahal patut nyer antar ke bhgian orthopedik dulu...so korang2 semua kena ingat ek...1st treatment kene g bhgian ortho...
Walaupun diaorg kata start from 2 days after baby born, tp actually ada sorang doktor ni kata better start treatment ni after 1 mth...ye lah at least baby dah besar skit n mummy pun dah ada tenaga semula...dlm pantang susah lah sikit...Lgpun pakai cast ni boleh buat baby tak selesa...ada parents citer awal2 pakai cast ni, anak dorang menangis siang malam tp anak aku Alhamdullillah, tak meragam langsung...
Cara dia casting ni nampak cam sakit tp sebenarnya baby tak sakit cuma dia tak selesa...sebelum dia cast (simen), doktor akan tolak kaki tu ke kedudukan normal then baru dia balut ngan simen tu...dia akan simen from hujung jari kaki sampai ke pangkal peha...hujung jari tu dia akan biarkan tak berbalut so if antyhing goes wrong cam jari kaki tukar lebam or apa2, kita boleh tau n kena terus bwk jumpa doktor......simen tu b4 mengeras, bentuk mcm pembalut yg doktor selalu guna tu je...masa nak casting ni, sebaik2nyer baby duk diam so doktor dpt tolak ke kedudukan yg betul...tp sepanjang 7 kali buat casting ni, 2 kali je Ayeen duk diam...time lain semua dia melalak dr start buat sampai siap...pening kepala doktor...n time ramai kerumun dia...cth nyer time ramai doktor pelatih tu, huh bertambah nyaring bunyi dia nangis...
Casting ni kene tukar setiap minggu...so for the next appointment, kita kene bukak dulu cast tu pg2 then baru pergi pasang semula cast baru...cara nak bukak cast ni yg problem skit...kita kena rendam kaki baby dlm air bagi lembut then cari punca cast tu n tanggalkan selapis2...biasanye doktor akan pasang 3-4 lapis cast...nak cari punca tu yg susah sebenarnyer...tp jgn risau,ada penyelesaian nyer...drpd kita susah2 cari punca simen tu, baik ambik gunting je n gunting sikit pastu tarik je balutan tu sampai habis...buat sampai habis semua lapisan tu....tujuan bukak cast kat rumah ni supaya dpt elak guna mesin potong cast yg bunyi bising tu...kalau guna mesin tu boleh buat baby takut n fobia...
satu lg problem pakai simen ni ialah habuk simen ni senang keluar...plak2 dr bahagian hujung jari kaki...so tpt baring baby senang berabuk n kotor...lgpun cam bahaya gak sbb kadang2 baby ni suka angkat kaki dorang masuk dlm mulut...cara atasi masalah ni ialah, aku pakaikan anak aku seluar yg sekali dgn stokin tu...ala, yg bawah bertutup tu...so, habuk tak kuar n takde lah nak risau kalau2 simen tu masuk mulut anak kita...ha...korang jgn heran plak...simen ni mmg berat n kalau kita dukung mmg lenguh tp anak aku relaks je boleh angkat kaki tinggi2 n siap guling2 lg ngan kaki berat dia tu...tp jg2 jgn sampai dia sepak mata kita, lebam nnt tu...problem lain ialah time mandi...simen tu tak boleh kena air so cara yg aku buat, aku guna besen mandi baby n taruk satu bangku kecik...pastu kaki baby letak atas bangku tu n satu tgn kita pegang kepala dia...pastu ambik air dlm baldi, siram dia slow2...kalau korang teror, korang boleh buat sorang2 tp kalau tak, mintaklah tlg org lain...mula2 mak aku tlg gak, tp lepas tu aku buat sorang je...
cth serial casting tu mcm kat bawah ni...










2) MINOR OPERATION
Lepas casting beberapa kali, doktor akan tgk kaki anak kita n decide sama ada kene operate atau tak...minor operation je...dia akan potong sikit urat kat bahagian keting kaki tuk panjang kan kaki baby n tolak ke atas supaya dpt jd cam kedudukan kaki biasa...Ayeen kena operate 24/11/09 after 7 times casting n Alhamdullillah semua ok...operation tu ambik masa about 1 hour termasuk preparation, bius n simen...simen ni kira tuk kali terakhir tp kali ni kene g bukak after 3 weeks...so anak aku skarang still bersimen n akan bukak simen tu on 16/12 ni...lepas dah bukak simen tu nnt, anak aku kena pakai kasut khas cam kat bwh ni utk 3-4 thn akan dtg...for the 1st 3 mths, dia kena pakai 24 hours but after that dia akan pakai time tidur sahaja...so,tu je lah yg dapat aku kongsi pasal clubfoot buat sementara ni...











Fakta
1) 1 dari 1000 kelahiran bayi di dunia mengalami masalah clubfoot
2) kadar bayi lelaki yg mengalami clubfoot berbanding bayi perempuan ialah 2:1
3) nisbah kecacatan bagi sebelah kaki berbanding dua2 belah kaki ialah 2:1
4) pemakaian simen boleh sehingga 10 kali bergantung pada keseriusan masalah kaki anak
5) 90% baby kena melakukan minor operation utk mendapatkan bentuk kaki yg normal
6) bg kecacatan yg lebih serius mungkin memerlukan major operation

so, aku harap2 pengalaman aku ni boleh di kongsi dgn parents2 kat luar sana...walaupun anak korang takde mengalami masalah camni tp mungkin korang boleh kongsi dgn saper2 yg korang kenal yg mungkin mempunyai anak clubfoot...kesimpulannye...kalau aku boleh handle, korang pun mesti boleh tp aku extra terror lah ek sbb aku buat sorang2 memandangkan husband aku takde kat sini...hehehe...

19 comments:

  1. salam..boleh sy tahu dimana anak saudari mendapatkan treatment?

    ReplyDelete
  2. salam.saya ingin bertanya jika buat rawatan ni kena pakai duit ke?kalau kena,berapa ye?adik saya yg baru lahir tergolong dlm clubfoot ni.ni first time berlaku dlm keluarga saya so saya x tau sgt?harap balas.. ^^

    ReplyDelete
  3. Please wsapp/ wechat or sms me 017 4433 598 ur hp nmber..
    Nk tnya details..
    Asap please.. Tq

    ReplyDelete
  4. Hi boleh tahu dekat mana u rawat?

    ReplyDelete
  5. Hi boleh tahu dekat mana u rawat?

    ReplyDelete
  6. waaaaaaa...bile bace entry ni, risau kat anak kurang sket...kalau tak, bile melihat anak bejalan, rase nk menangis...

    ReplyDelete
  7. Kaki ank sy belah kanan..sekarang follow up kat pakar ortopedik hospiyal serdang. Nak tnye kos tuk kasut khas tu wape..sekarang ank sy tengah simen..dah 3 kali tukar simen

    ReplyDelete
  8. Kaki ank sy belah kanan..sekarang follow up kat pakar ortopedik hospiyal serdang. Nak tnye kos tuk kasut khas tu wape..sekarang ank sy tengah simen..dah 3 kali tukar simen

    ReplyDelete
  9. samala dengan anak saya..
    dah 10 bulaaqn sekarang..buat rawatan di HTAR
    jemput tukar tukar pendapat di
    www.elis.jomsupplement.com

    ReplyDelete
  10. anak sy dh setahun 7 bulan..baru boleh jalan dan baru perasan yang dia jalan tidak normal...tidak straight...esk baru nk refer hukm...hope sempat buat rawatan lanjut...harap tidak selamanya jalan senget...takut dia dh selesa...susah nk betulkn...harap tiada yg serius..doa2kn yer...

    ReplyDelete
  11. anak sy dh setahun 7 bulan..baru boleh jalan dan baru perasan yang dia jalan tidak normal...tidak straight...esk baru nk refer hukm...hope sempat buat rawatan lanjut...harap tidak selamanya jalan senget...takut dia dh selesa...susah nk betulkn...harap tiada yg serius..doa2kn yer...

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Ade x sesape kat sini tau..anak saya dah 1thun 3bulan... bpom buat ape2 treatment.. 6hb 1 ni baru nak jumpa pakar.. ade kah dah sgt lewat....

    Saya mahukan sokongan semua,,
    Terima kasih...
    Ni no saya 0122205352

    ReplyDelete
  14. Hi..ada idea tak macam mana supaya simen kaki anak tak tertanggal?..minggu ni sahaja dah 3 kali turun naik hospital sebab casting anak tanggal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Mdm you boleh gunakan bandage , lilit kesemua bahagian simen.. 😻

      Delete
  15. Hi, saya yantie. Anak saya dua tahun 6 bulan. Clubfoot belah kiri sahaja. Mulanya saya buat treatment di HUSM Kota Bharu, tapi setelah cord operation nya unsuccessful, anak saudara saya bertungkus lumus mendapatkan maklumat tentang club foot ini.. kerana saya memang tidak mempunyai pengalaman. Syukur dgn bantuan Nabila, kami menjumpai blog

    ReplyDelete
  16. ... Menjumpai blog Puan Sherina tentang clubfoot.. ianya sangat sangat membantu.. syukur Alhamdulillah. Saya sarankan agar puan ke bangkok agar senuanya tidak akan timbul penyesalan setiap kali melihat anak berjalan. Anyting please call: 0199077055 (saya ada kasut baby untuk di beri pinjam)

    ReplyDelete
  17. Askm ad x sape2 yng dh x pakai kasut untuk clubfoot...anak saye lahir dngan kaki clubfoot..klau ad sape2 nk bagi kasut yng x pakai dah boleh wassup saye 01119721493.. nak beli kasut x mampu..sbab saye sndiri pon berulang alik ke hospital..

    ReplyDelete